Uppsala Ponnyklubb

Uppsala Ponnyklubb
Bildades 1971 och är en ideell förening som är ansluten till Svenska Ridsportförbundet (SvRF), och därigenom ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund (RF). Föreningen är en sammanslutning av för ridsporten intresserade med ändamål att bla främja ridningen på sätt som anges i SvRFs stadgar, samt med särskild inriktning mot ponnyverksamhet.

Här kan du läsa Uppsala Ponnyklubbs stadgar Pdf, 39.2 kB.

I en idéell förening finns det alltid ett behov av att medlemmarna ställer upp. Genom att arbeta ideellt blir du en del av en social gemenskap. Du medverkar till att hålla nere kostnaderna för verksamheten och möjliggör för fler att delta. Det är en belöning att få känna sig uppskattad för det man gör

Medlem
I medlemsavgiften ingår klubbens avgifter till Svenska Ridsportförbundet och Upplands ridsportsförbund, samt en olycksfallsförsäkring.

Läs mer om hur du blir medlem här.

Att tävla och representera sin klubb
På tävlingar och träningar är Du klubbens ansikte utåt! Se till att bli ihågkommen som trevlig, ödmjuk och schyst mot hästar och tävlingskonkurrenter.

Begreppet Horsemanship handlar om att  sätta hästens välbefinnande i centrum.

Att se till att hästen sköts bra och mår bra. Att hantera hästen på ett säkert sätt och i viss mån kunna förutse hästens beteende och reaktioner. Detta innebär att du måste ha rätt attityd till hästen. Alla kan bli missnöjda efter en dålig ritt. Men det får aldrig gå ut över hästen. Sportsmanship handlar om att uppföra sig väl gentemot sina tävlingskonkurrenter, funktionärer på tävlingsplatsen, kamrater, föräldrar och tränare. Gratulera din motståndare vid prisutdelningen. Nästa gång kan det vara din tur att ha marginalerna på rätt sida.

Jobba i sekretariatet på din klubbs hemmatävlingar så får du bättre förståelse för det enorma jobb som krävs för att få sekretariatet att fungera. Ta upp eventuella klagomål på ett trevligt sätt! Läs TR (tävlingsreglementet) om du är osäker på något.

På sidan träning/tävling kan du läsa om allt som rör klubbens tävlingsverksamhet.

Publicerad: 2022-02-23

Senast uppdaterad: 2022-12-19